نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

فعلا تیتر انتخاب نشده

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۱۰ ب.ظ

در شماره های قبل به تعدادی از مشکلات این قرارداد من جمله تاخیر در اجرای قرارداد، تعیین قیمت ثابت برای فروش 25 ساله و تعیین قیمت پایه فروش کمتر از قیمت روز،شکایت ترکیه بدلیل ارزان فروشی ایران و قیمت منطقه ای نفت،موضع دکتر روحانی(دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت)،مشخص نبودن نام میدان گازی در قرارداد و رشوه گیری افرادی مانند علی ترقی جاه،«ح.ر» مسئول دفتر دکتر زنگنه، عباس یزدان پناه یزدی و مهدی هاشمی پرداخته شد و در این شماره به ادامه آن می پردازیم.

با روی کار آمدن دولت دهم و پایان دوران وزارت نوذری، تصمیم‌گیری راجع به پرونده مذکور از وزارت نفت به مرکز حقوقی ریاست جمهوری منتقل شد تا اینکه نهایتا اجرای قرارداد کرسنت در سال 88 تعلیق شد و برخی پرونده‌های قضایی در این رابطه تشکیل شد. علی ترقی‌جاه و برخی عوامل دیگری که رشوه دریافت کرده بودند، احضار و بازداشت شدند و اعترافات مفصلی نیز در این باره داشتند. شرکت کرسنت نیز از طریق دادگاه لاهه خواستار شد که ایران یا به اجرای قرارداد ملزم شود یا سالانه یک میلیارد دلار خسارت به کرسنت پرداخت کند.

درباره این قرارداد 4 پرونده قضایی در کشور گشوده شده است که یکی از آن‌ها نیز در بهار سال 1391 منجر به صدور رای محکومیت شد. این چهار پرونده عبارتند از:

الف) پرونده قضایی بیژن زنگنه که در بخش تحقیقات دادسرا مفتوح است و وی تاکنون دوبار به منظور پاسخگویی در خصوص اتهامات وارده به دادگاه احضار شده است.

ب) پرونده مربوط به الحاقیه 5 و 6 قرارداد کرسنت و عواملی که در آن نقش داشته‌اند.

ج) پرونده عملکرد مهدی‌هاشمی رفسنجانی در قرارداد مذکور

د) پرونده مربوط به اتهامات علی ترقی‌جاه و حمید ضیاء جعفر

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، وکیل اصلی شرکت کرسنت با استناد به مصاحبه‌های بیژن زنگنه ادعا کرد که قرارداد کرسنت سالم و بدون فساد بوده است. همچنین با روی کار آمدن زنگنه برخی دیگر از عواملی که نقش جدی در قرارداد کرسنت داشتند به مناصب مختلفی در وزارت نفت تکیه زدند. از جمله رکن الدین جوادی که پایاپای زنگنه در تمام مراحل عقد قرارداد در کنار او حضور داشت و حتی در هنگام نهایی کردن بعضی از مذاکرات و تفاهم‌ها، جلوتر قرار می‌گرفت. این مسئله موجب ‌شد شرکت کرسنت مدعی شود اگر ایران معتقد است در این قرارداد فسادی رخ داده است و مفسدینی وجود دارد پس چرا خودش آن‌ها را در راس بزرگترین مناصب صنعت نفت کشورش قرار داده است؟!

نهایتاً اواسط مرداد ماه، شرکت دانا گاز اعلام کرد که دیوان بین المللی در مناقشه شرکت کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران، به نفع شرکت کرسنت رای داده است. مقامات ارشد دولت یازدهم اصل خبر محکومیت ایران را در پرونده کرسنت تأیید کردند، اما چیزی در مورد جزئیات آن نگفتند و در مواردی اظهارات متناقضی را بیان کردند. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آخرین اظهار نظر خود در حاشیه مصاحبه با روزنامه اعتماد (4 شهریور) با تأیید خبر محکومیت ایران در این دادگاه گفت: «دادگاه لاهه قرارداد را معتبر دانسته و این به معنای آن است که اجرا شود. البته باز جای اعتراض هم وجود دارد.».

حال این سوال از دولت محترم که دایه دار صداقت و فضای باز رسانه ای است، مطرح است که اولا این مسئله بزرگ که نتیجه آن خسارت نجومی 50 تا 100 ملیون دلاری در روز می باشد چرا سانسور رسانه ای می شود و با رسانه های مطرح کننده برخورد جدی و تندی می شود و ثانیا چرا وزیر محترم نفت آقای زنگنه در رابطه با این موضوع فقط به تایید محکوم شدن ایران بسنده کرده و هیچ توضیحی در رابطه با این فساد بزرگ که در زمان شخص ایشان صورت گرفته و مسئولان دفتری ایشان هم از جمله رشوه بگیران بوده اند، نداده اند.

 

  • نشریه دانشجویی مستضعفین

نظرات  (۱)

  • خان محمدی
  • سلام برادر
    بهتر بود حداقل موضوع مطلب مشخص میکردی که چیه تا دوستان همون اول بدونن داری ادامه مطلب کرسنت میری.
    تو بخش مشکلات قرارداد آوردی که آقای روحانی که اون زمون دبیر شورای عالی امنیت ملی بودن یکی از مشکلات هستن درحالی که موضع گیری ایشون اون زمون خوب و منطقی بوده (مطلب شماره های قبل یه مرور کن) میشه توضیح بدی منظورت چیه؟
    ممنون بخاطر مطالبی که در مورد کرسنت نوشتی.
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی