نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

جواب سوالات با توجه به نظر یکی از اساتید

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۳ ق.ظ

به نام خدا

در رابطه با معیار رتبه علمی اساتید چند موئلفه مطرح است که در دو بخش آموزشی و تحقیقاتی تقسیم بندی میشود در بخش آموزشی تعداد واحدهای تدریس شده و کیفیت تدریس همچنین تعداد دانشجوی ارشد و دکتری تربیت شده مهم است در بحث تعداد واحدهای آموزشی یک حداقلی وجود دارد که باید رعایت شود مثلا استاد حتما باید 10واحد داشته باشد .در رابطه با کیفیت واحدهای تدریس شده یک معیار ارزشیابی دانشجویان هستند که تقریبا 40درصد سهم دارند و بقیه آن به عهده رییس دانشکده،معاون آموزشی و مدیر گروه است.بخش تحقیقاتی چند فصل دارد:مقالات علمی،مقالات کنفرانسی،تالیف کتاب و ترجمه،شرکت در کنفرانسها ،ایجاد کارگاه،داوری مقاله یا تهه گزارش انتقادی به مجلات و کتب .همه این موارد با هم مشخص کننده رتبه علمی استاد هست ولی یک سری اشکالات در اینجا وجود دارد که از جمله همین کیفیت واحدهای تدریس شده است قانون میگوید معاون آموزشی باید نظارت کند اما این کار چقدر عملی هست معاون که نمی تواند برود سر کلاس اساتید بنشیند تا هر استاد را ارزیابی کند ، برای مثال  اگر یک استادی  مشکلی هم در تدریس داشته باشد چون در دانشگاه رسمی شده جای پایش هم محکم است یک معاون آموزشی که خیلی با وجدان باشد تنها  میتواند به او تذکر دهد قانون ما محکم نیست که اگر فلان استاد خوب درس نمیدهد باید جریمه شود حداقل از حقوقش کسر کنند.البته نقش دانشجویان در این مورد خیلی پر رنگ است دانشجو باید بیاید بگوید فلان استاد مشکل دارد یا کم کاری دارد (همان مطالبه گری)تا دست معاون آموزشی برای فشار آوردن باز باشد ولی دانشجویان ما چه ارزشی چه غیر ارزشی از کم کاری استاد استقبال هم میکنند چه برسد به اعتراض.در مورد رتبه علمی دانشگاه معیار هایی که میتواند وجود داشته باشد :تعداد پروژه با سایر مراکز ،طرحهایی که منتهی به فناوری شده باشد ،تعداد فارغ التحصیل،نسبت استاد به دانشجو و رتبه علمی اساتید دانشگاه . در مبحث شکاف بین سطح علم و تکنولوژی هم بحث خیلی زیاد هست و هم مشکل .در دانشگاه دفتری وجود دارد به نام دفتر ارتباط با صنعت همان طور که از اسمش مشخص است باید بین مجموعه دانشگاهی با صنایع و مراکزی که نیاز به علم دانشگاه دارند ارتباط برقرار کند در این زمینه قانون هم وجود دارد ولی ارتباط نداریم که چرایی آن در ادامه می آید اما  قبل از  آن یک نکته وجود دارد که در ایران سر اساتید خیلی شلوغ است استاد باید درس بدهد،تحقیق و پژوهش داشته باشد تازه در کار تولیدی هم شرکت کند اما  در کشورهای دیگر یا استاد آموشی است یا پژوهشی .نکته دیگر اینکه در کشور ما هنوز جاهای خالی مشخص نشده تا استاد هم بر اساس احساس وظیفه ای که میکند کار انجام دهد دقیقا مثل یک پازل افراد باید کنار هم قرار بگیرند ما الان ملزم نیستیم که کار واجب را انجام دهیم و چون ملزم نیستیم میرویم دنبال کار مستحبی به عنوان مثال در حوزه کشاورزی وزارت کشاورزی باید اعلام کند که ما در فلان حوزه مشکل داریم دانشگاه باید روی این موضوع کار کند نکته کلیدی همان پیگیری است که با توجه به اینکه الزامی وجود ندارد، کسی هم پیگیر نیست تا اجرا شود نتیجه این میشود که دانشگاه راه خودش را میرود و هزاران مقاله چاپ میکند که به درد کشور نمیخورد ما خوب کار میکنیم ولی پراکنده .بدنیست اینجا تجربه آقای دکتر رو هم عرض کنم ایشون فرمودند وقتی که میخواستند بروند استرالیا برای ادامه تحصیل استادی که قرار بود با ایشون کار کنند یه سری موضوع به ایشون پیشنهاد میکنند و میگویند ما در این زمینه ها میخواهیم کار کنیم دوست دارید بیایید وگرنه با استاد دیگری کار کنید ایشون هم با انکه موضوعاتشان را مطرح میکنند ولی استاد راهنمایشان نمیپذیرند در هر حال دولت ایران 20000هزار دلار میدهد که ایشون بروند و مشکل آنها را حل کنند ما پتانسیل داریم ولی استفاده نمیکنیم علتش هم سیستم خراب ماست . الان دانشجو فقط مقاله میدهد که نمره اش از 20 محاسبه شود در صورتی که باید بگویند شما باید فلان مشکل رو حل کنی که نیاز کشور هم هست. با توجه به  این مطالب مشخص میشود که چرا این شکاف در کشور ما  اینقدر عمیق است.در این زمینه مثال های زیادی وجود دارد اما جای ان در این مطلب نیست.عوامل نظارتی بر حیطه های علمی و اقتصادی:ما در زمینه علمی عامل نظارتی نداریم اگر هم قانونش باشد خیلی سفت و سخت نیست مثلا در بحث پژوهش فقط میگویند باید پژوهش بشود حالا روی چه موضوعی نه سازوکار مشخصی دارد نه سیاست درستی تعریف شده . یا مثلا ما در مسائل فرهنگی اخراج داریم ولی اگر استادی مشکل علمی داشته باشد اخراج در قانون نیامده  است .فقط یک سری قوانین جلوگیری کننده وجود دارد عامل نظارتی در حیطه های علمی خیلی ضعیف است. باید رقابتی بین اساتید باشد که اگر فلانی خوب کار میکند ارتقا پیدا کند یا اگر بد کار کرده جریمه شود ولی اینگونه نیست.در حیطه اقتصادی عامل نظارتی قوی تر است و خوب عمل میکند .معاون اداری مالی در بخش بودجه نظارت دارد مثلا مشخص میکند که هر دانشکده ای چه میزان بودجه داشته باشد و در کجاها خرج کند یا مثلا قسمت پژوهش تقریبا نزدیک به دو میلیارد در اختیار دارد که خیلی کم است ولی چقدرخوب میشد اگر بخش پژوهش به جای اینکه از دانشگاه پول بگیرد 2میلیارد به دانشگاه کمک کند به این صورت که علم خودش را بفروشد در این زمینه بحث زیاد است اما چون ما یک منبعی داریم به نام نفت که راحت خرج میکنیم در این صورت کسی به فکر تولید ثروت نیست.در رابطه با منابع درآمدی دانشگاه یک بودجه ثابت وجود دارد که هر دانشگاهی متفاوت است و یک منبع دیگر  دانشجویان شبانه و یک مورد دیگر طرح هایی که دانشگاه با صنایع دارد که خیلی خیلی کم است و این هم باز به نفت بر میگردد.سوال دیگه ای که مطرح بود سازوکار نظارت اساتید بر مسولان است که  در این مورد اساتید نظارت ندارند تنها میتوانند اعتراض کنند یا نقد و نظراتشان را بگویند  این مسئولان هستند که نظارت میکنند .و در مورد میزان پذیرش دانشجو تازه وزارت علوم فهمیده است که باید ظرفیت ها را کم کند و دارند به این سمت پیش میروند اما خیلی وقتها زمان نیاز است تا سیستم تکامل پیدا کند .(در هر حال این مطالب تنها بخشی از صحبتهای اقای دکتر است و ایشون در این زمینه ها خیلی حرف برای گفتن دارند  ولی شاید یه سری از اطلاعاتشان هم کامل نباشد که دوستان چون با اساتید مختلف قرار است صحبت کنند انشاالله مطالب کامل خواهد شد .)

  • نشریه دانشجویی مستضعفین

نظرات  (۱)

  • اردلان الیاسین فرید
  • خیلی عالی 
    راستی میتونید این مطلب هم برای طنزی یا چیزی اگر دوست داشتید چاپ کنید جالب است (فقط پیشنهاد بود دربارش فکر کنید ):

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی