نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

جزوه قاموس عدالت

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۰ ق.ظ

از اینجا دانلود کنید.

  • نشریه دانشجویی مستضعفین

نظرات  (۷)

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
  • سلام
    تا جمعه باید 30 صفحه اول خونده میشد!اگر کسی خونده حتما نظر بزاره و کسی که نخونده حتما بخونه
    یا علی

     با سلام و با آرزوی قبولی طاعات

    مقدار مشخص شده را مطالعه کردم و دو نکته به ذهنم رسید:

    1-یه بخشی در جزوه بود با عنوان بی تقوا نمی تواند «نمی شود کسی در درون خود و در عمل شخصی خود تقوا نداشته باشد ،دچار هوای نفس و اسیر شیطان باشد اما ادعا کند میتواند در جامعه عدالت را اجرا کند .چنین چیزی ممکن نیست ...انسانی که مراقب خود نیست و در عمل و کلام زندگی شخصی خود دچار بی عدالتی و بی تقوایی است نمیتواند در محیط جامعه منشا عدالت اجتماعی باشد»

    یک سوال اینکه اولا اجرای عدالت در جامعه بر عهده کیست؟امام ،رهبر،مسولین ،مردم؟؟؟

    ثانیا اگر مردم در اجرای عدالت نقش دارند منظور از اینکه بی تقوا نمیتواند چیست؟آیا مردم برای اجرای عدالت باید به حدی از تقوا برسند بعد اقدام کنند؟حد تقوا چقدر است؟

    2-در یک بخش دیگر آمده بود«ما نمیخواهیم فقط کار کنیم ،ما میخواهیم محرومیت را از بین ببریم و محروم را از محرومیت خارج کنیم هدف این است و الا اگر شما بگویید من کار میکنم ،ممکن است در یک اداره هم یک نفر بگوید من باید هشت ساعت یا شش ساعت کار کنم،یا ده ساعت کار کرده ام دیگر بس است این منطق منطق درستی نیست»

    این بخش وظیفه و تکلیف هر شخص را مشخص میکند اینکه یک نفر چقدر و تا کی باید کار کند؟تا رفع محرومیت

    و  این به نوعی میتواند جزئی از هدف حکومت و نظام اسلامی هم  باشد.همه باید آنقدر تلاش کنند تا محرومیت از جامعه برداشته شود.

    به گونه ای از این صحبت میتوان تلاش و کار جهادی را برداشت کرد و اینکه شاید هشت ساعت یا ده ساعت کار جبران عقب افتادگی ها و محرومیت ها را نکند بنابراین نمیتوان به همان اکتفا کرد.

    "لطفا در صورت تمایل در پاسخ به سوالات مشارکت کنید "

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
  • پیشنهاد میکنم فایل زیر رو حتما مطالعه کنید جواب بعضی سوال ها داده میشود و همین طور بخش مربوطه در قسمت عدالت اجتماعی جستارهای سایت رهبری کاملتر است که به روشنتر شدن موضوع کمک میکند.
    "دریافت فایل"
    نکاتی درمورد مطالعه بخش دوم
    1-«دموکراسی همه چیز نیست ودر آن عدل- که اساس حکومت صحیح است-وجود ندارد»نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است چرا نظامهای حکومتی دموکراسی و همین طور استبدادی نمیتوانند عادلانه باشند؟معیار و ملاک سنجش عادلانه بودن یک نظام حکومتی چیست ؟آیا میتوان گفت چون نظام حکومتی دموکراسی برخواسته از رای مردم است پس عادلانه است؟
    پاسخ به این سوالها نیازمند تحقیق است و باید مسئله را با  دقت بررسی کرد  اما یک جواب کوتاه آین است که در رفتار انسان ها هیچ تضمینی برای عدل وجود ندارد چرا که عدل جزء ذات رفتار آنها نیست و باید برای سنجش عادلانه بودن به منبعی مراجعه کرد که عدل جزء ذات ان باشد درنتیجه آنچه که عادلانه بودن اراده مردم را مشخص میکند خداست  بنابراین اراده مردم اگرچه به حکومت مبتنی بر دموکراسی موجودیت میدهد اما عادلانه بودن و در واقع مشروعیت آن را تضمین نمیکند حکومتهای دموکراسی دچار بحران مشروعیت هستند مشروعیت مساوی با شایستگی و همین طور مساوی با عدل است و در واقع این یک بحث کلامی است و عدل وظلم هم دو واژه کلامی اند که در مفهوم با مشروعیت و نامشروعیت برابرند.

    2-یکی از دانشجویان در دیدار رهبری امسال درباره تکلیف مبارزه با استکبار و استکبار ستیزی بعد از مذاکرات پرسیدند که رهبری پاسخ دادند اما یک جواب دیگری که رهبری در سالها پیش دادند و در این جزوه هم بود «ملتی که نظام اسلامی را انتخاب میکند از آنجا که مومن به اسلام و عاشق عدالت و پایبند به منطق و دین،و آزاد از تحمیل و زورگویی است ،بطورطبیعی همه ی قدرتهای سلطه گر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی عالم را نفی می کند و از همه زورگویان و چپاولگران و متجاوزان بین المللی روی برمیتابد و...»
    آیا بعد از مذاکرات دولتهای استکباری دیگر دست از استکبار برمیدارند که ما از استکبار ستیزی؟!!!!



    سلام علیکم، جزوه قاموس عدالت مطالعه شد-تاریخ:7مرداد
    سعی خواهم کرد در بحث های قبلی مطرح شده شرکت کنم و تا آنجا که در توان هست پاسخ دهم.
    1-
    """اولا اینکه اجرای عدالت در جامعه بر عهده چه کسی است""""

    اگر منظور حوزه های اجتمایی که یک بخش عمده اش مسئله اقتصاد است(دیگر حوزه ها در قضاوتها، در داوری ها، در نگاه ها و...) پاسخ هر شخص، گروه، ارگان تصمیم ساز در آن حوزه و به طریق اولی مسئولین آن حوزه است.

    """ثانیا اگر مردم در اجرای عدالت نقش دارند منظور از اینکه بی تقوا نمیتواند چیست؟آیا مردم برای اجرای عدالت باید به حدی از تقوا برسند بعد اقدام کنند؟حد تقوا چقدر است؟"""

    همان طور که در خود کلام هم اشاره کرده اید: عدالت هم در حوزه شخص تعریف می شود و هم در حوزه اجتماع؛ همانگونه که تقوا هم در حوزه شخص مطرح است و هم در حوزه اجتماع  و همانگونه که در جهاد نیز هم جهاد با نفس مطرح است و هم جهاد در حوزه اجتماع. ونیز می دانیم که از جهاد در حوزه اجتماع به جهاد اصغر و از جهاد نفس به جهاد اکبر تعبیر شده است با توجه به این و نیز این حدیث شریف از حضرت امیر علیه السلام که "من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ..."(حالا از ادامه حدیث می گذریم که به روش تادیب نفس اشاره دارد) این استفاده را می شود کرد که تزکیه ی نفسِ مودِب، مقدم است بر تزکیه اجتماع توسط وی؛ بنابراین عدالت خواهی و در کل اصلاح طلبی در اجتماع متوقف رسیدن به یک سطح خاص و مشخصی در حوزه تقوای شخص نیست بلکه متاخر(عقب تر، دنباله) آن است برای فهم بهتر شاید بتوانیم بگوییم که تقوای شخص مقدم و پیش رو باید باشد.
    2- 
    در مورد این سخن آقا که«ما نمیخواهیم فقط کار کنیم، ما میخواهیم محرومیت را از بین ببریم و محروم را از محرومیت خارج کنیم هدف این است و الا اگر شما بگویید من کار میکنم، ممکن است در یک اداره هم یک نفر بگوید من باید هشت ساعت یا شش ساعت کار کنم، یا ده ساعت کار کرده ام دیگر بس است این منطق منطق درستی نیست» در کنار آنچه که خواهرمان فرمودند این برداشت را هم میتوان کرد که برای تشخیص میزان انجام کار تنها نمی شود به پارامتر زمان استناد کرد بلکه باید به میزان پیشرفت به سوی هدف-که اینجا رفع محرومیت است-توجه کرد.
    لطفا شماره صفحه ای که بهش استناد می کنید را هم بنویسید.تشکر 
    بخش دوم:
    1-
     جمله کامل تر رهبری در وب سایت leader:

    "همین قدرتهایی که در کشورهای خودشان احیاناً ممکن است یک پوشش ظاهری موسوم به دمکراسی هم داشته باشند؛ اما دمکراسی همه چیز نیست و در آن، عدل - که اساس حکومت صحیح است - وجود ندارد.

    حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی این حرف نو را مطرح کرد که حاکم و حکومت و قدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری، عدالت و حقیقت باشد."

    دموکراسی در کشور های دموکراتیک دنیا یک دموکراسی بی قید و شرط است(و اگر قید و شرطی هم وجود داشته باشد از سوی خدا نیست) مثلا در بحث هم جنس گرایی. این سخن رهبری هم در واقع به این نکته اشاره شده که دموکراسی مد نظر و مورد قبول اسلام دموکراسی مقید به قوانین اسلامی است که به قول درست خواهرمان ذاتا عادلانه هستند که پاسخ به همه ی سوالات مطروحه است؛ ولی ابهامات زیادی باز مطرح است که در فضای وبلاگ و به صورت نوشتاری حوصله اش نیست.



    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی