نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

۲ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۵
دی

به گزارش مستضعفین معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی با همکاری مرکز آموزشی گام ، دوره نخبه‌پروری در گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با عنوان «ایران، ۱۴۳۵» برگزار می‌کند.

 

 

این مرکز مطابق اهداف خود دوره ای با نام دوره تخصصی نخبه پروری در گفتمان سازی پیشرفت علم و فناوری ( ایران ۱۴۳۵ ) برگزار مینماید .

  • هدف این دوره 

اشنایی شرکت کننده گان با اقتصاد دانش بنیان و چگونگی گفتمان سازی آن در دانشگاه ها

  • محور های دوره اموزشی :

ابعاد اقتصاد مقاومتی و نقش اقتصاد دانش بنیان در ان

اهمیت علم و فناوری در اندیشه امام خامنه ای

اسیب شناسی وضعیت فعلی نظام و علم فناوری و نقد سیاست های گذشته

چالش های توسعه صنایع دانش بنیان در کشور

آشنایی با برخی پیشرفت های علم و فناوری کشور

سوژه های عملیاتی برای فعالیت تشکل های دانشجویی در گفتمان سازی علم و فناوری

  • شرایط شرکت کنندگان :

تحصیل در مقطع کارشناسی

باقی ماندن دو سال تحصیلی برای دانشجو (ورودی سالهای ۹۲ و ۹۳ دوره لیسانس)

فعالیت در یکی از تشکل‌های دانشجویی اسلامی

توضیح. اولویت با دانشجویان دانشکده های مدیریت و اقتصاد، فنی و مهندسی و کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی مراکز استانها است.

  • شیوه ثبت نام :

ثبت نام در سایت مرکز اموزش گام به نشانی gamcenter.ir انجام می شود. جهت تکمیل ثبت نام ارسال معرفی نامه تشکل مربوطه که آن سال ورود و رشته دانشجو ذکر شده باشد،  به آدرس info@gamcenter.ir  ضروری است.

توضیح. بعد از انجام ثبت نام متناسب با شرایط دانشجویان و تعداد ثبت نام کنندگان برای نهایی سازی حضور با واجدین شرایط  از طرف مرکز اموزش گام تماس گرفته خواهد شد.

مهلت ثبت نام ۳۰ دی ماه می باشد.

  • زمان برگزاری

صبح چهارشنبه  ۱۵ بهمن لغایت ظهر جمعه ۱۷ بهمن (به مدت سه روز)

پذیرش دانشجویان از ساعت شش عصر روز سه شنبه انجام می‌شود.

  • مکان:

مشهد مقدس

  • نکات تکمیلی

هزینه ثبت نام دوره ۲۰ هزار تومان میباشد و در صورتی که شرکت کننده گان نمره قبولی امتحان دوره اموزشی را کسب نمایند علاوه بر اهدای گواهینامه دوره ، هزینه ثبت نام به انها بازگردانده خواهد شد .

حضور تمام وقت در دوره (شامل کلاس های نظری و کارگروه های عملی و مسابقات محتوایی) الزامی بوده و فرصت مناسب برای زیارت حرم مطهر و کارهای جنبی سفر در نظر گرفته شده است.

ثبت نام در سایت مرکز آموزش گام به نشانی gamcenter.ir انجام می شود.

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۱۶
دی

ضمن مطالعه کتاب مرحوم حضرت علامه محمدتقی جعفری رحمت الله علیه، به نکته ای پیرامون عدالت برخوردم که برایم جالب بود.

ایشان در تفسیر فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(ع) در عبارت: وَ لْیَکُنْ أَحَبَّ اَلْأُمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی اَلْحَقِّ وَ أَعَمُّهَا فِی اَلْعَدْلِ وَ أَجْمَعُهَا لِرِضَى اَلرَّعِیَّةِ،(۱) میفرمایند:

در اظهار حق و اجرای آن، معتدل ترین امور باید انتخاب شود، علت این تناسب( مراعات اعتدال با اظهار  و اجرای حق) عدم تحمل و ناتوانی اغلب مردم از برقرار ساختن ارتباط همه جانبه با همه ابعاد حق است. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که آیا می‌توانید با افراد بسیار فراوان جامعه بگویید:«چون شما نادانید، پس زندگی شما حیوانی است» اگرچه این حق است. یا اگر شما از نیت های پلید یک انسان آگاه باشید و این امر برای شما اثبات شود، حق است ولی آیا می‌توان با اظهار این حق یا عمل بر طبق آن، بدون هیچ شرط و ملاحظهء واقعیت، همان انسان را اصلاحش کنید و جامعه را از شر او راحت کنید.

در اظهار عدالت و اجرای آن، فراگیرترین امور باید منظور شود، علت این تناسب، (مراعات فراگیر بودن با اظهار و اجرای عدالت) این است که عدالت همانگونه که قانون واقعی و حق را در نظر میگیرد شخص یا گروه مورد جریان عدل را از نظر توانایی و ناتوانی و دیگر شئون مربوطه نیز به حساب می آورد، در همان مثال فوق شما اگر بخواهید حق را ابراز کنید میتوانید به آن شخصِ دارای نیت بگویید: تو انسان پلیدی هستی ولی اگر این ابراز حق او را اصلاح نکند و سودی به حال دیگر انسانها نداشته باشد، مخصوصا اگر آن شخص را وادار به لجاجت هم کند عدالت این است که شما آن حق را ابراز نکنید مگر با ملاحظهء شرایط و موقعیتی که آن انسان را نجات بدهید. پس در حقیقت ابراز عدل و اجرای آن که همهء علل و معلولات و خصوصیت‌های موردی را به محاسبه در می‌آورد مساوی ابراز و اجرای حق است با حد وسط‌ ترین و معقول‌ترین امور.

در اجرای امور اجتماعی، جامع ترین آنها برای رضایت مردم منظور شود. و علت آن متناسب همان است که میتواند درمان واقعی دردهای زندگی اجتماعی بشر و ارتباط آن با سیاستمداران و زمامداران و بلکه با هر صنف از گردانندگان امور انسان‌ها بوده باشد. البته بدیهی است که مقصود جلب رضایت همه مردم جامعه در همه حالات نیست، زیرا مردم به اضافهء اینکه در اموری که رضایت آنها را جلب می‌کند بسیار مختلف و دارای تضاد فکری و آرمانی می‌باشند، هیچ قانون و زمامداری پیدا نمیشود که بتواند این اختلافها و تضادها را برطرف سازد؛ رضایت اغلب مردم هم بدان جهت که بر مبنای حیات طبیعی محض استوار است، نمیتواند مورد تصدیق اسلام باشد که بر حیات معقول تأکید دارد. بنابراین، مقصود از رضای مردم آن رضایت است که از تأمین حق حیات و حق کرامت و حق آزادی معقول آنان به طور کامل در آخرین حد ممکن ناشی میگردد، و این رضایت و عوامل و نتایج آن است که میتواند با معتدل ترین در حق و فراگیرترین امور در عدل هماهنگ گردد.(۲)

 

۱- نامه ۵۳ نهج البلاغه

۲- حضرت علامه محمد تقی جعفری، حکمت اصول سیاسی اسلام، ص218

 

پ.ن:

در حدی نیستم که بخواهم بگویم آثار ایشان خوب است یا عالی است یا حتی بد است! اما برای بنده‌ی کمترین تا به حال بسیار مفید بوده است.


منبع: شیعه سیاسی

  • نشریه دانشجویی مستضعفین