نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۸
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

برای دریافت فایل پیش شماره 37 مستضعفین اینجا کلیک کنید.

کلمه عبور: شماره تماس کانون عدالتخواهی قسط

لطفا هرچه سریعتر نظرات و پیشنهادات خود را برسانید.

با تشکر

یاعلی

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۲۶
فروردين


این بیانیه از سوی مجمع دانشجویان عدالت‌خواه دانشگاه شهید باهنر، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان صادر شده است.


در بخشی از این بیانیه آمده است:


چطور ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی برای مسکن مهر طی ۶ سال (یعنی سالیانه حداکثر ۷هزار میلیارد تومان) با ضریب فزاینده حداکثر ۵، بیش از ۴۰ درصد تورم به کشور را در سالهای گذشته تحمیل کرد اما بیش از ۲۰ هزارمیلیارد تومان افزایش پایه پولی طی سال گذشته که معلوم نیست در کجا هزینه شده، هیچ تاثیری در تورم نداشته است؟

متن کامل ببانیه ای که دانشجویان در نمازجمعه در میان مردم توزیع کردند، به شرح زیر است:

بررسی عملکرد مسئولین وزارت راه و شهرسازی در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که پروژه‌های مسکن مهر تنها و تنها ماهانه ۴۲ صدم درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. به طوری که طبق نظر کارشناسان، اگر میزان پیشرفت پروژه های مسکن مهر با همین منوال پیش برود تا ۵ سال دیگر هم به اتمام نخواهد رسید.


پیشرفت بسیار کند پروژه های مسکن مهر، به قدری مساله ساز شده است که مقام معظم رهبری در دیداری که به مناسبت هفته دولت با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت داشتند بر توجه جدی دولت یازدهم جهت تکمیل پروژه های ناتمام مسکن مهر، هشدار دادند. حضرت آیت ا… خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.

مطالبی در قالب سوالاتی به ذهن متبادر می شود که البته جواب دادن به برخی از این سوالات شاید خیلی سخت و مبهم نباشد، ولی مناسب است مسئولین امر، کمی درباره سوالات مطرح شده تامل نمایند:


۱- تولید و عرضه مسکن در قالب طرح مسکن مهر هرچند هم پوشانی زیادی با برخی از خواسته های امام خمینی(ره) در سخنرانی ها و متن پیام تشکیل حساب ۱۰۰ برای تامین مسکن محرومان داشته است، اما قطعا برخی انتقادات جدی بر این برنامه وارد است و سوال اینجاست که رئیس ‌جمهوری کنونی، که اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه را جزء برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید در پیش از انتخابات اعلام کرده بود و اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر را یک ایده خوب می دانست (که دارای اشکالاتی است که باید در دولت آینده رفع شود)، حال چه اتفاقی افتاده است که ایشان بعد از پیروزی در انتخابات به یکباره تمام مشکلات را بر سر مسکن مهر، می اندازد؟

۲- اگر به مسکن مهر هم انتقاداتی است، چرا حق طبیعی مردم برای دست یابی به زمین و واگذاری زمین بدون هیچ هزینه ایی به مردم، طبق خواسته امام خمینی(ره) انجام نمی شود؟


۳- با توجه به اینکه تامین مسکن متناسب با نیاز مردم، به عنوان یک حق قانونی در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته شده است، تا چه زمانی مردم مستضعف برای دسترسی به حداقل حقوق شان، باید چوب سیاسی بازی های مسئولین دولت های مختلف را بخورند؟


۴- چطور ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی برای مسکن مهر طی ۶ سال (یعنی سالیانه حداکثر ۷هزار میلیارد تومان) با ضریب فزاینده حداکثر ۵، بیش از ۴۰ درصد تورم به کشور را در سالهای گذشته تحمیل کرد اما بیش از ۲۰ هزارمیلیارد تومان افزایش پایه پولی طی سال گذشته که معلوم نیست در کجا هزینه شده، هیچ تاثیری در تورم نداشته است؟


۵- آیا تامین یک خانه برای مردم در جمهوری اسلامی ایران با این همه امکانات انسانی و طبیعی، سخت است و مگر باید زمین، نیروی انسانی و مصالح ساخت مسکن را از خارج کشور آورد که دولت هیچ اقدامی در زمینه تامین مسکن مردم انجام نمی دهد که هیچ، مساکن ساخته شده در دولت قبلی را هم تکمیل نمی کند؟


۶- تکلیف مردمان مستضعفی که تمام سرمایه اشان را (گاها پول پیش اجاره خانه) به امید خانه دار شدن در اختیار دولت قرار داده اند چه میشود؟ خانه هایی که قرار بود سال ۹۳ تحویل داده شوند، دیروز قول ۹۴ و امروز ۹۵ و احتمالا فردا ۹۶؟!! آن هم با پرداخت میلیون ها پول دیگر؟!!


۷- تکلیف مردمانی که در سرمای زمستان امسال، به تعدد مقابل درب مجلس تجمع کردند چه می شود؟ بهای خون پیرمردی که در یکی از این تجمعات همراه خود بنزین آورده بود که یا تکلیف زندگی اش مشخص شود یا آتش تکلیف زندگیش را روشن کند، چه کسی پرداخت خواهد نمود؟ بهای دست های یخ زده خانم هایی که برای احیای حقوقشان، مجبورند جلوی درب مجلس ساعت ها تجمع کنند را کدام یک از شما پرداخت خواهید کرد؟ چگونه می توان در چشمان دختری ۵ ساله بر دوش پدر که در ساعات اولیه صبح ۱۴ دی ماه در تجمع مقابل مجلس حضور یافتند نگاه کرد؟


۸- تا چه زمانی قرار است کمیسیون عمران از غیرقانونی بودن افزایش پول پرداختی مردم سخن بگوید و فردای آن روز، دولتمردان تهدید به حذف در صورت عدم پرداخت مبلغ اولیه کنند؟ تا کی قرار است کمیسیون عمران از راه های دیگر برای تامین مالی سخن براند ولی گوش دولتمردان بدهکار این حرف ها نباشد؟


و هزاران سوال دیگر…

*جنبش دانشجویی اهم وظیفه خود را مطالبه آرمان های انقلاب اسلامی میداند. آرمان هایی که بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت روح ا… پایه گذاری کرده و امروز، خلف برحقش، حضرت سید علی امتداد دهنده آن آرمان هاست. آرمان هایی که اگر با افتخار بدون ترس، سرلوحه کار قرار گیرد، همچون ۸ سال دفاع مقدس، سبب افتخار هر ایرانی آزاده ای خواهد شد. ما دانشجویان بر خود واجب شرعی و قانونی می دانیم که حقوق مستضعفان و محرومان را از مسئولین جمهوری اسلامی مطالبه نماییم لذا بر دولت است که در راستای تذکر جدی امام خامنه ای، هرچه سریع تر پروژه های مسکن مهر را تحویل دهد و برنامه های اساسی خود در زمینه تولید مسکن و چگونگی خانه دار شدن مردم و بالأخص مستضعفین را معرفی و اجرا نماید.


مجمع دانشجویان عدااتخواه، جامعه اسلامی دانشجویان

انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان


در بیانیه دیگری که دانشجویان همشهریان خود را خطاب قرار دادند، آمده است؟

حاشیه نشینی آن هم درشهر اسلامی…!!!

“خدمت به خلق بکنید… برای این هایی که اولیای ما هستند این پائین شهری ها و این پا برهنه ها این ها ولی نعمت ما هستند، اینها بودند که همه ما را آوردند و نشاندند به جایی که به خیال خودمان جائی است این …اگر تا آخر عمرمان به اینها خدمت کنیم نمی توانیم از عهده خدمت این ها برآئیم” اندیشه امام خمینی ص۲۹۰


سلام هم شهری عزیز


آیا تا به حال گذرتان به شهرک صنعتی افتاده است؟ یا اصلا اسم شهرک صنعتی را تاکنون شنیده اید؟

درگوشه ای ازشهرمان، شهرکی (مثلا مسکونی) به نام شهرک صنعتی وجود دارد که محل زندگی تعدادی از هم شهریان عزیزمان است؛ شهرکی که امکانات رفاهی و فرهنگی اش چشم هر بیننده ای را گرد میکند! امنیت آن چنان برقرار است که نمیدانیم مردم را چه میشود که هوا تاریک شد دیگر از خانه هایشان خارج نمیشوند!


کوچه ها و خیابان ها وضعیتشان مثال زدنی است فقط یک مشکل کوچک دارند و آن هم آسفالتشان است که به علت رفت وآمدهای مکرر اتوبوس های شرکت واحد با خاک یکسان شدند! وضعیت کوچه ها در روزهای بارانی دیدن دارد (شفاف سازی: دریغ ازیک خیابان آسفالت، یک سطل زباله شهرداری، دریغ ازیک مدرسه، یک پارک برای یک ساعت تفریح کودکان و… اینها به کنار، به قول خود اهالی محترم شهرک: دریغ ازیک نظارت حداقلی بر مراکز پخش مواد مخدر ومشروبات الکلی “. که انگار همه خبردارند جز برداران محترم ن.الف”)


وقتی پای درد ودل ساکنان شهرک می نشینی بزرگترین گلایه شان نبودن امنیت است، که به یمن قدوم نامبارک فروشندگان وخریداران مواد مخدر و اراذل و اوباش و…خودنمایی میکند؛ مگرنه اینکه حاشیه به شهر پیوند خورده است، آیا وضعیت حاشیه تهدیدی برای امنیت شهر کرمان هم محسوب نمیشود؟

مسئولین میگویند ساخت و سازهای غیر قانونی شکل گرفته اند! کجا بودند قوانین ونظارت ها هنگامی که این خانه ها (یا به قول بعضی, سازه های بی استحکام) غیر قانونی ساخته میشد؟ حال کجایند تدابیرعاقلانه حکومت برای تأمین مسکن و امنیت مردم حاشیه نشین؟ مگر نه اینکه امام خمینی در۱۴آبان۵۸ خطاب به شهردار تهران فرمود: “در تهران، آن حاشیه های اطراف تهران و آن زاغه نشین ها و آن چادر نشین های اطراف بیشتر مورد نظر باشد تا طرف شمال شهر… توجه به این قشر مستضعف بیشتر باشد از توجه به قشر مرفه”. آیا این سخن حضرت امام برای کرما ن ومردم ومسئولینش صدق نمی کند؟


حال بیایید کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم

حاشیه نشینی برای شهر اسلامی ننگ است، چرا که خبر دهنده از بی عدالتی ساختاری و تبعیض سابقه دار در مدیریت شهر و فراموشی دیرینه مستضعفین در ذهن و عمل برنامه ریزان توسعه شهری است. برای مقابله با حاشیه نشینی، باید به سراغ علتهایی رفت که بسیاری اوقات در مرکز شهر و در ساختارها و تصمیمات ناعادلانه و ناکارآمد مدیریتی شهر وجود دارند و باعث جابجایی اولویتهای شهر شده اند.

برکسی پوشیده نیست که خانه های ساخته شده بعضا” متعلق به کشاورزان مهاجریست که نانشان به لطف حمایت پررنگ مسئولین از تولیدکننده داخلی، واردات بی رویه و خشکسالی های پیاپی آجرشده است و یا مردمانی که توان فراهم آوردن هزینه ی کمرشکن زمین و مسکن درخود شهر را نداشته و ناگزیر به حاشیه نشینی رو آورده اند.


مع الوصف آیا تنها راه حل مسئله حاشیه نشینی ویران کردن خانه ها یا ندادن امکانات ونادیده گرفتن ساکنان این منطقه است؟؟

آیا بهتر نیست علل مهاجرت و یا گرایش مردم به خانه ساختن در حومه شهر عمیق تر و جدی تر بررسی و پیگیری شوند و تدابیر سازنده تری اندیشیده و اجرا گردد!؟

خدا نیاوَرَد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اعتبار ثروتمندان، از اعتبار و عنایت بیش تری برخوردار شوند. معاذاللّه که این با سیره و روش انبیا و امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام سازگار نیست. امام خمینی(ره)


مجمع دانشجویان عدااتخواه، جامعه اسلامی دانشجویان

انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر 

  • علی ملا اسماعیلی