نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۳
مهر

در زمینه عدالتخواهی، می‌توانید قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه می‌فهمیم، تحقّق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقّعهایی داشته باشیم. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵


من می‌خواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعه‌ای متعهّد و دارای احساس مسؤولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسأله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵


نباید به‌طور دائم در عرصه‌ی تجربه و ترجمه - علم ترجمه‌ای، حتّی فکر ترجمه‌ای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمه‌ای - بمانیم؛ زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند۱۳۸۲/۰۹/۲۶

سیاست زدگی و سیاست بازی به هیچ وجه مورد تأیید نیست اما سیاست گری و برخوردار شدن از قدرت فهم و تحلیل سیاسی، نیاز مبرم دانشجویان و دانشگاههاست. ۱۳۸۵/۰۷/۲۵

 از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدفگذاری‌های سیاسی و اجتماعی. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴

باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازه‌های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد. ۱۳۹۱/۰۷/۲۲

من همه‌ی دانشجویان را به «دانشجویی» به معنای واقعی کلمه - یعنی دنبال علم رفتن - و به فعالیتهای متناسب با دانشجوئی دعوت میکنم؛ چه فعالیتهای اجتماعی، چه فعالیتهای سیاسی. ۱۳۹۲/۰۵/۰۶




  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۱۰
مهر

بسم رب المستضعفین
إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ
در راس همه ی مسائل اسلامی ما قضیه مواجه با امریکاست / ملت ما دشمن شماره ی یک خود را امریکا می داند
سکوت در برابر مسئولیت/ مسئولیت در برابر سکوت 
کانون عدالتخواه قسط شاهرود سکوت در برابر هرگونه نفوذ امریکا را مذموم اعلام کرده و خود و همه ی ملت را مسئول آینده ی انقلاب می داند. لذا در این برهه ی تاریخی که دشمن آخرین ترفند های ظالمانه و زیرکانه ی خود را برای نفوذ به انقلاب به کار گرفته نمایندگان ملت را مسئول عدول از مواضع انقلاب میدانیم و حمایت همه جانبه ی خود را _دراین سکوت و رخوت کم سابقه مسئولان وروحانیون و آگاهان جامعه دراعتراض به روند رسیدگی برجام و ابهامات لغو تحریم ها _ از طلبه قمی و تمامی متحصنین درمقابل مجلس شورای اسلامی اعلام می کنیم و ما نیز به جمع متحصنین در مقابل مجلس شورای اسلامی میپیوندیم و از همه دلسوزان و دلباختگان این کشور و انقلاب دعوت بعمل می آوریم که در این شرایط حساس و پیچ تاریخی برجام، مشتاقانه به این حرکت بپیوندند.

 پایداری و ایستادگی همه متحصنین را تا احقاق حق ملت خواستاریم

به امیدظهور عدالت گستر گیتی
کانون عدالتخواه قسط شاهرود

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۰۸
مهر

استاد کلمه دوس داشتنی برای کسانی که میخواهند به استادی برسند و کلمه ای ناراحت کننده برای شاگردان

چرا استاد در دید یک شاگرد باعث حس منفی می شود(البته نمیخواهم همه استاد ها را با یک چشم ببینید بلکه دیدگاهی که هر دانشجو از کلمه استاد دارد منظور بنده است)؟مگر بنابر احادیث و روایات و همچنین عرف معمول جامعه ، استاد جایگاه بالایی ندارد؟پس چه چیزی باعث این تفکر شده است؟

برای این بحث باید استاد را از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد البته نمی توان مشکلات اموزشی و همچنین سیستم نمره گذاری را نادیده گرفت ولی چیزی های دیگری هم هست که به این بدبینی دامن میزند. برای اینکه استاد را بررسی کنیم اولا باید مسئولیت استاد در قبال جامعه و همچنین دانشجو را ببینیم چیست، و ایا این مسئولیت را درست انجام داده یا خیر؟

مسئولیت در قبال جامعه

وضعیت و مشکلات جامعه را همه می دانیم ومیدانیم که کشور ما بدلیل اسلامی بودن و رویکرد استکبار ستیزی همیشه مورد هجمه های مختلف(فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و...) از کشور های استکباری است و از انجایی که کشور های مستکبر، کشورهای قدرتمندی هستند ما برای مقابله با ان ها باید بر روی علم سرمایه گذاری کنیم زیرا العلم سلطان یعنی علم باعث قدرت میشود حالا با این تعریف ها انتظاری که از استاد میرود این است که بیایند و مشکلی از مشکلات کشور را از روی دوش نظام برداند ولی چیزی که دیده میشود اینطور نیست و اساتید عموما هدفشان این است که درس بخوانند مدرک بگیرند و همین درس ها را به شاگردان بیاموزندعملا این دیدگاه باعث بوجود امدن یک چرخه بی هدف می شود که فردی دکتر یا مهندس شود بعد دیگری را دکتر یا مهندس کند و دیگری هم کس دیگری را؛ در صورتی که هدف اصلی از دکتر و مهندس شدن این نیست در هر صورت این چرخه در کشور بوجود امد و همین یکی از عوامل بدبینی افراد نسبت به استاد هاست

مسئولیت در قبال دانشجو

ترم های مختلف می گذرد و استادهای مختلف وارد کلاس های میشوند و درس های مختلفی می دهند و عموما با رویکرد رفع مسئولیت، روابط(فرمول ها) را به دانشجو میگویند و اخر ترم با یک امتحان دانشجو را میسنجند

سوال اول این است که هدف استاد از این درس ها چیست؟ایا مگر قرار نیست دانشجو یک چیز جدید یاد بگیرد؟ایا با این تئوری ها و روابط، دانشجو میتواند کاری انجام دهد؟ ایا استاد هدفی در راستای تربیت دانشجو برای کار عملی ندارد؟ مگر بارها در احادیث و روایات ندیده ایم که علم بدون عمل هیچ ارزشی ندارد؟ پس چرا رویکرد اساتید اینگونه است؟

در اینجا جا دارد بگویم که در اروپا و کشورهای توسعه یافته اصلا به هیچ عنوان اینهمه روابط به دانشجو یاد نمیدهند بلکه در حدی که به ان ها می اموزند از ان ها کار عملی میخواهند و این امر باعث جذب دانشجو و توسعه کشور های شده است ولی در کشور ما بخاطر تئوری های فراوان و همچنین ملاک های نمره و امتحان باعث شده تا دانشجو نسبت به استاد حس بدی داشته باشد و در کل نسبت به دانشگاه حس بدی پیدا کند

ما همچنان امیدواریم اساتید با ررویکردی جدید که در راستای اهداف کشور است پا بر روی سیستم گذشته گذاشته و سیستم جدیدی در قبال مسئولیت هایشان به کار بگیرند

539کلمه

جواد آذری کارمزدی

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۰۸
مهر

جناب آقای دکتر کاظم جلالی،نماینده مردم شاهرود و میامی؛سلام علیکم
قال محمد (ص): کلکم راع و کلکم مسئول
پیرو وظیفه انقلابی خود بر آن شدیم که وظیفه خطیر جنابعالی را  مجددا یادآور شویم.
انقلاب اسلامی در یکی از بزرگترین پیچ های تاریخی خود وجود دارد ،که در صورت شناخت صحیح و بموقع مسئولین  و خواص جامعه از مسئله ،میتوان این پیچ را به فرصتی برای پیشبرد انقلاب تبدیل کرد.
صحبت های اصلی را از آنجا شروع میکنیم  که آنچه در این مذاکرات چندین ساله – که در برجام جمع بندی می شود- عاید ملت ایران شد، چیزی جز لگد مال کردن حیرت آور چهارچوب استقلال و عزت نظام یعنی همان خطوط قرمز رهبری که بارها اعلام فرموده اند،نبوده و نیست و هر آن کس که متوجه این خطر بزرگ نباشد،اگر مغرض نباشد،جاهل و کوته نظر است.
خطاب ما نه فقط به شما بلکه به تمام نمایندگان مجلس است.شما نه فقط نماینده مردم شاهرود بلکه نماینده یک ملت 80 میلیونی با ده ها هزار شهید هستید،نماینده ای که باید پاسدار اصول و آرمان های انقلاب باشد. حال چه شده است که در مقابل این فاجعه سکوت پیشه کرده اید؟
شما براساس نص صریح قانون اساسی موظف به نظارت برمعاهده های بین المللی هستید.معاهده ای که قرار است سرنوشت یک ملت و یک کشور را برای سال های درازی تعیین کند.مجلس که باید در راس امور باشد،به کدامین دلیل وظیفه انقلابی خود را انجام نمیدهد واز دور فقط نظاره گر ماجراست؟؟؟
مگر آقایان، مواضع صریح رهبر انقلاب به گوششان نخورده است که این چنین به خواب رفته اند؟ مجلس شورای اسلامی این مسئله را با کدام ترازو می سنجد که متوجه درنوردیده شدن خطوط قرمز استقلال و امنیت کشور نمیشود؟
سوال ما از شما و سایر نمایندگان  این است که آیا یک بارمحض رضای خدا، برجام را خوانده اید؟ اگر نخوانده اید که وا اسفا و اگر خوانده اید و با این وجود ساکتید باز هم وا اسفا .
سخن آخر...
کانون عدالتخواه قسط و سایر دانشجویان و مردم انقلابی، ضمن دعا، امیدوار است که شما وسایر نمایندگان مردم به دور از هرگونه ملاحظه و محافظه کاری،با چشمی باز و با دیدن لوای انقلاب اسلامی  بتوانید وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و باعث پیشبرد انقلاب شوید چرا که کنون زمان حضور است و فردای عاشورا چیزی جز پشیمانی و خون دل خوردن نصیبتان نمیشود.
به امید ظهور عدالت گستر گیتی
کانون عدالتخواه قسط دانشگاه شاهرود
  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۰۶
مهر

روزها فکر من این است و همه شب سخنم                              که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود                                            به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

با اغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان زیادی وارد دانشگاه شدند افراد با تفکرات متفاوت، افرادی که شاید اینده و خوشیختی خود را در دانشگاه میبینند و شاید هم نه!!!

بعضی ها هستند که فکر می کنند کنکور اخرین غول زندگیشان بوده و بعضی ها با تفکراتی متفاوت تر؛ ولی چیزی که مهم است این است که هر کدام برای هدف خاصی به دانشگاه امدند. ولی چه هدفی؟ ایا ورود به دانشگاه با این همه سختی و مرارات، با این همه خرج و هزینه می تواند فضایی برای اهداف ما باشد؟ ایا اصلا برای خود هدفی مشخص کرده ایم؟؟

ابتدای متن خود را با شعری شروع کردم زیرا می خواستم خودمان را با این شعر بسنجیم که واقعا برای چه کاری ساخته شدیم؟ ایا گرفتن یک مدرک از هر دانشگاهی هدف ماست؟ ایا اینکه افراد بیایند دانشگاه برای اهدافی مانند بدست اوردن استقلال، شرایط اجتماعی(هر کس به دانشگاه برود مخصوصا دانشگاه های برتر با رشته های بهتر ادم زرنگ تر و فهمیده تری است) و... و به معنای واقعی کلمه بدست اوردن عزت در اجتماع هدف اصلی زندگی ماست؟ مگر نه اینست که عزت فقط برای خداست و رسولانش و مومنان حقیقی؟

نمیخواهم بحث را حوزوی و دینی کنم قصد اصلی بنده همان شعری است که اول متن گفتم هدفمان چیست؟ ما کجای جامعه باید باشیم؟ ایا شناخت ما از دانشگاه کامل بوده که وارد دانشگاه شدیم؟ اصلا دانشگاه انجایی است که ما فکرش را می کردیم؟

نمیخواهم بحث را ادامه دار کنم توصیه بنده به تمام دانشجویان بخصوص دانشجویان ورودی این است که قبل از هر چیزی بیایید هدفتان را مشخص کنید و بر اساس ان هدف ابزار مورد نیاز ان را انتخاب کنید و بسمت ان حرکت کنید

قبل از تمام کردنه بحث نیاز است یک اطلاعاتی را برای  دانشجویان رشته های فنی و مهندسی قرار بدهم

در اروپا افراد زرنگ تر و تیزهوش تر عموما در رشته های مدیریتی و علوم اجتماعی و اینجور رشته ها میروند و برای رشته های مهندسی از کشور های جهان سومی مانند ایران هند و چند کشور دیگر استفاده میکنند و همچنین بدانید که کشور ایران از نظر تولید مهندس در جهان رتبه سوم را در اختیار دارد

با این اطلاعات فقط خواستم بدانید که انتخاب ما برای اینکه رشته فنی و مهندسی بعنوان برترین رشته می باشد چیز اشتباهی بوده و هست!

بازم باید بگویم هدف بنده از این متن این نیست که دانشگاه را یک محیط بدرد نخور جلوه بدهم بلکه هدف بنده فقط این بوده که بیاییم ببینیم ما برای چه کاری درست شده ایم "خودمان را بشناسیم"

جواد اذری کارمزدی

435کلمه

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۰۵
مهر

سلام علیکم

 از آنجایی که این شماره اولین نشریه سال تحصیلی است در صفحات اول باید به معرفی اهداف نشریه پرداخته شود که متن زیر با این هدف ارائه شده است:


عدالت خواهی

قشر محروم و مستضعف جامعه بلند گو و تریبونی برای مطالبه حقوقشان ندارند و از طرفی قشر زرمند و زورمند جامعه با تکیه بر تریبون های اختصاصی و با نفوذ در بدنه نظام و سوء استفاده از جایگاه ها، بر فاصله های طبقاتی می افزایند. در این شرایط بزرگترین وظیفه هر تشکل دانشجویی این است که بلند گویی باشد تا صدای محرومین را به گوش ها برساند و در مقابله با بی عدالتی ها و تبعیض ها و رفاه طلبی ها از خود حساسیت نشان دهد و این مطالبه را به قدری ادامه دهد که به گفتمان غالب جنبش دانشجویی بدل شود.

بصیرت افزایی

نظام جمهوری اسلامی از بدو انقلاب تا کنون دستخوش ابتلائات و فتنه های گوناگونی بوده و هست. انتظاری که از رسانه های متعهد میرود این است که وظیفه بصیرت افزایی را بر زمین نگذارند و در گذر از این فتنه ها انقلاب را یاری نمایند. فتنه ها گاهی سطح وسیعی از جامعه را فرا گرفته و مقابله گسترده تری را از طرف رسانه ها و گروه های انقلابی طلبیده است و گاهی نیز در مقیاسی کوچکتر همچون دانشگاه غبار افشانی می کنند و سعی در انحراف دانشجویان از اصول انقلاب می نمایند. یکی از مسئولت هایی که هر نشریه دانشجویی متعهد به انقلاب از جمله نشریه مستضعفین پیگیری می کند نیز همین است. چرا که اگر در این شرایط گروه های داتشجویی حضور فعال و عمارگونه نداشته باشند گروه های غرض مند فضای دانشگاه را دستخوش سیاست بازی های خویش قرار خواهند داد و دانشگاه را در دام جریاناتی قرار می دهند که خواهان دانشجوی سیاسی پیرو است تا از آنها به عنوان توپخانه و مهمات سیاسی استفاده نمایند.

پی گیری فرمان جهاد اقتصادی

صدور فرمان جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب، اعلام جنگ به دنیای غرب و به آنانی بود که به چیزی کمتر از  نابودی نظام مقدس اسلامی و مردم آن راضی نیستند. مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی ایجاد اقتصادی بر مبنای دانش یا همان اقتصاد دانش بنیان است و نیز مهمترین رکن در ایجاد اقتصادی دانش بنیان دانشگاه است. هر چند در سال های اخیر ارتباطات خوبی بین دانشگاه ها و مراکز صنعتی و اجرایی کشور برقرار شده است اما لزوم حرکت جهادی در این مقطع خاص و تاریخی ملت ایران اقتضا می کند که دانشجویان و اساتید دانشگاه به رصد صحنه نبرد اقتصادی و ارائه راهکار برای مشکلات و معضلات آن بپردازد. تشکیل گروه های علمی متشکل از اساتید و دانشجویان جوانی که فارغ از مشاغل اجرایی همه هم و غم خود را صرف تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی و ارائه راهکارهای متناسب باشرایط اقتصاد مقاومتی می کنند، در این مقطع می تواند به عنوان جهشی بزرگ و گامی بلند و عملی در دستور کار هر دانشجو و استادی قرار بگیرد. در هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی این تشکیلات خود جوش و پویا می تواند تشکیل شده و به دور از پیچ و خم های اداری به عملی نمودن فرمان رهبر عزیز انقلاب همت بگمارند. در این شرایط به جای انتظار و انفعال باید فعال و پویا عرصه نبرد اقتصادی را مورد رصد قرار داده و برای هر معضلی راهکاری ارائه شده و کم کاری مسئولین را مورد پیگیری قرار داد.  یکی از اهداف ما در این نشریه حمایت رسانه ای از هر گروه و دسته ایست که در این حوزه کمر همت بسته است. حداقل فایده رسانه ای شدن این راهکار ها آنست که مسئولین را در برابر نگاه پرسشگر افکار عمومی و مسئولان بالاتر قرار می دهد.

ناصری-573 کلمه

  • نشریه دانشجویی مستضعفین
۰۴
مهر

یکی از خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات تعیین کردند خط قرمز زمان برداشته شدن تحریم هاست که در واقع هدف ایران از مذاکره نیز همین امر است.

"بنده تصریح می کنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیت ارتباط پیدا می کند، چه آنچه به کنگره آمریکا ارتباط پیدا می کند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا می کند، همه باید فورا در هنگام امضای موافقت نامه لغو بشود." دیدار با مداحان 20 فروردین 94

"یک نکته اساسی دیگر اینکه لغو تحریم ها منوط به اجرای تعهدات ایران نیست، نمی شود بگویند: شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژ ها را به این تعداد کاهش بدهید، این کار ها را بکنید، آن کار ها را بکنید، بعد که کردید، بعد آن وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهی کند که شما راست می گوئید و این کار ها را انجام داده اید، بعد ما تحریمها را برداریم! نه این را ما مطلقا قبول نداریم؛ لغو تحریم‌ها  منوط به اجرای تعهداتی که ایران می‌کند نیست." دیدار با کارگزاران نظام، 2 تیر 94

بر همین اساس خط قرمز زمان برداشته شدن تحریم ها  تعیین شد و در دستور کار تیم مذاکرکننده قرار گرفته و توافق صورت گرفت. رئیس جمهور روحانی فردای روز توافق با خوشحالی خاصی در رسانه ملی جممهوری اسلامی ظاهر شد و از موفقیتی تاریخی سخن گفت که در آن تحریم ها در روز اجرای توافق لغو خواهند شد:

" امروز به ملت شریف ایران اعلام می کنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریم ها، حتی تحریم های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد".

تعریف روز اجرای توافق:

در متن توافق از پنج روز مهم یاد شده است که فهم بهتر متن نیاز به شناخت این پنج روز دارد؛ یکی از از این پنج روز،  "روز اجرا" یا "implementation Day " است.

تعریف "روز اجرا" در متن توافق هسته ای:

"روز اجرا زمانی است که در آن، همزمان با گزارش آژانس مبنی بر راستی آزمایی اجرای تدابیر مرتبط با هسته ای ایران به نحو مندرج در بخش 15 پیوست 5، اتحادیه اروپایی و ایالت متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخش های 16 و 17 پیوست 5 را انجام داده و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می شود "

نکته مهم در روز اجرا این است که هیچ قید زمانی برای این روز در نظر گرفته نشده است. یعنی تنها قید رخ دادن این روز انجام تعهدات از سوی ایران و تایید آژانس است. اما روز های دیگر مطرح شده در توافق نامه یک قید زمانی نیز دارد. پس این نگرانی وجود دارد که هیچ گاه روز اجرا فرا نرسد. یعنی امکان پذیر است که آژانس هیچ گاه به طور کامل اقدامات ایران را تایید نکند.

علی ناصری-466 کلمه 

  • نشریه دانشجویی مستضعفین