نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

اهداف نشریه

برای نشریه چندین هدف پیش‌بینی شده است که به ترتیب اولویت به بیان هر یک می‌پردازیم.

1) احیای امر به معروف و نهی از منکر

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بر کسی پوشیده نیست اما در اینجا به دلایلی کوتاه برای انجام و هدف قرار گرفتن این واجب فراموش شده اشاره می‌کنیم.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند:

« باید از شما جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنید و آنها همان رستگارانند. »

"سوره مبارکه آل عمران؛ آیه104"

حضرت علی(ع) می‌فرماید:

« همه‌ی کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ای است در دریای عمیق »

"نهج‌البلاغه؛ حکمت 374"

امام خمینی(ره): امر به معروف و نهی از منکر بر همه‌ی مسلمین واجب است. جلوگیری از منکرات بر همه مسلمین واجب است، سفارش به حق که امر به معروف و نهی از منکر است بر همه‌ی مسلمین واجب است.

امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی): همه‌جا، جای نهی از منکر است. یک دانشجو هم در محیط درس می‌تواند نهی از منکر کند. یک کارمند شریف هم در محیط کار خود می‌تواند نهی از منکر کند. یک کاسب مومن هم در محیط کار خود می‌تواند نهی از منکر کند. یک هنرمند هم با وسایل هنری خود می‌تواند نهی از منکر کند. روحانیون در محیط‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین عوامل نهی از منکر و امر به معروف‌اند. نمی‌شود این واجب بزرگ الهی را در دایره‌های کوچک محدود کرد. کار هم کار همه است. این‌طور نیست که کار عده‌ی خاصی باشد.


اصل هشتم قانون اساسی

در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از
منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. "والمؤمنون‏ و المؤمنات‏ بعضهم‏ اولیاء بعض‏ یأمرون‏ بالمعروف‏ و ینهون‏ عن‏ المنکر"

با توجه به دلایل ذکر شده هسته‌ی اولیه‌ی نشریه مستضعفین، هدف اصلی نشریه را احیای این واجب فراموش شده با تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر مسئولین دانشگاه قرار داده و انتقاد سازنده که به فرموده‌ی رهبری عزیز  مصداق بارزی از امر به معروف است را در درجه‌ی اولویت فعالیت‌های خود قرار داد. امام خامنه‌ای در این زمینه می‌فرماید: «در نظام اسلامی، اگر چه رسم و سنت انتقاد و نصیحت مشفقانه به مسئولین، یکی از مواهب الهی و مفاخر اسلامی و مایه‌ی رشد و ارتقا و پیشرفت امور و مصداق بارز فریضه‌ی امر به معروف است و باید در جامعه بماند و توسعه و کیفیت یابد، ولی مخلوط کردن این کار مستحسن و لازم با اشاعه‌ی روحیه‌ی بدبینی و سوء‌ظن به کارگزاران اصلی کشور و بدگویی از آنان _ که به تضعیف روحیه،یا تضعیف جایگاه آنان بینجامد _ خطایی بزرگ و خیانت‌آمیز خواهد بود.» شورای نشریه باید با توجه به این نکته‌ی اساسی مطرح شده از سوی رهبری نقش نظارتی خود را ایفا کنند و تفاوتی بین مسئولین دانشگاه از نهاد رهبری گرفته تا ریاست دانشگاه قائل نباشند، بنابراین همه‌ی اعضا باید در راستای رسیدن به این هدف تلاش کنند.

2) عدالتخواهی

اهمیت مسئله‌ی عدالت و عدالتخواهی در دهه‌ی عدالت و  پیشرفت بر هیج کسی پوشیده نیست، از آیات قرآن کریم گرفته تا احادیث و روایات و سخنان امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به عدل و قسط و برپایی آن در جامعه‌ی اسلامی همه و همه موید این مسئله اساسی هستند. بنابراین یکی از اهداف نشریه مسئله پیگیری عدالت و عدالتخواهی است. مطمئنا امر به معروف و نهی از منکر و عدالتخواهی ارتباط و پیوستگی ناگسستنی با هم دارند.

·        دوستان در باب اهمیت مسئله عدالت و عدالتخواهی به جزوات "حیات‌الاحکام" و "قاموس عدالت" مراجعه نمایند.

3) ولایت فقیه

امام خمینی(ره) فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد.»مسئله ولایت فقیه در عین حال که مسئله‌ مهمی در نظام اسلامی است اما پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارد، از وظایف شورا پیگیری خواسته‌ها و رهنمودهای ولی فقیه زمان می‌باشد.