نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین

امام خمینی (ره): من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضععفین با هم در این حزب شرکت کنند و... ندای اسلام را و وعده اسلام را که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و وراثت ارض برای مستضعفین است متحقق کنند. صحیفه امام جلد 9 صفحه 280

نشریه دانشجویی مستضعفین
آخرین نظرات

تیتر اعلام می شود

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۲۱ ب.ظ

حساسیت ایران در قبال آمریکا به چه علت بالاست؟ در حالی که با کشوری مثل روسیه یا چین رابطه مستقیم دارد.

تفاوت آمریکا با چین یا روسیه چیست؟ آمریکا چه چیزی دارد که نباید با او ارتباط برقرار کرد؟ تا چه زمانی چهره آمریکا در برابر ایران درهم کشیده است؟ آیا این تقابل ابدی است؟

از زمانی که کشورهایی مانند انگلیس تصمیم گرفتند قلمرو خود را تا جایی که «خورشید در آن غروب نکند» گسترش دهند، ایران به علت چندین ویژگی خاص (داشتن وسعت بالا، وجود منابع عظیم انرژی، گلوگاه ارتباطی به دو قاره، دسترسی به آب های آزاد و ...) همیشه کانون توجه بوده است و البته همین ویژگی ها باعث شد که کشورهای استیلا طلب به ایران ورودکنند. تا جایی که تاریخ گواهی می دهد روسیه تزاری، انگلیس و آمریکا در راس تمام کشورهای اشغال گر ایران قرار دارند و آمریکا در دوره محمدرضا پهلوی بزرگترین ردپا را در تصمیم گیری های شاه ایران داشت. دوندگی های بین المللی آمریکا در زمان حاضر نیز برای بدست آوردن همچون جایگاهی در درون ایران اسلامی است.

در تاریخ بعد از انقلاب ایران، در چندین برهه ی متفاوت، آمریکا را با چهره ای متمایز از کشور هایی مثل روسیه، چین و ... می بینیم.

چند گام مهم و شناخته شده آمریکا نشان می دهد که در پرونده ای طراحی شده در باب حقوق بشر برای ایران، مسائلی را مورد خدشه قرار داد که جزء قوانین جمهوری اسلامی و برخاسته از خرد جمعی ایرانیان بوده و ایالات متحده این قوانین حقوق بشری در ایران را غیر انسانی توصیف کرد.

مسئله دیگر که به دنبال پرونده حقوق بشر، پیش آورد مقوله ی انرژی هسته ای ایران بود. او ادعا کرد ایران نباید به طور آزاد به انرژی هسته ای ولو صلح آمیز دست پیدا کند. این در حالی است که طبق قواعد« ان پی تی » حتی باید به کشور هایی که تمایل به استفاده صلح آمیز دارند، تکنولوژی بدهند.

مجددا در طول یک سال گذشته آمریکا بحث پرونده هسته ای ایران را محل کشاکش قرار داده است. زمزمه های کنترل قدرت دفاعی کشور ایران را نیز در دستور القائات بین المللی قرار داده و البته پیش بینی حوزه تمایلات آمریکا در آینده آن چنان سخت نیست. این بود فهرستی از شناخته شده ترین موارد مورد جنجال آمریکا.

درباره روسیه ، چین و بسیاری دیگر از کشورها این نکته محوری وجود دارد که هیچکدام از این کشورها این حجم بالای خدشه به تمامیت کشور ایران را نداشته اند. تعاملات با این کشورها در چارچوب های معین و پذیرفته شده از طرف هر دو نظام سیاسی برقرار می شود و در سطح افکار عمومی، یکدیگر را با تمام چارچوب ها و سیاست ها پذیرفته اند.

شهید  سید حسن مدرس جمله ای کلیدی دارد که تبیین کننده اصل اساسی ارتباط با کشور های خارجی است: «ما با تمام دنیا دوستیم مادامی که متعرض ما نشده اند. هر کس متعرض ما بشود متعرض او خواهیم شد.»

این سخن به درستی نمایش دهنده روش ایران در برخورد با کشورهای خارجی است.

  • نشریه دانشجویی مستضعفین

نظرات  (۲)

بیان مصداق،دلیل قابل تکیه ای برای پاسخ به سوال نیست.بیان مصداق برای کمک به تقریب ذهنی استفاده می شود نه ساختار اصلی و شاکله بحث.جا دارد که بحث مستدل تر و منطقی تر باشد.
در سوالات روسیه با امریکا و انگلستان مقایسه شده در صورتیکه در مطلب فقط در رابطه با امریکا سخن گفته شده و متن مقایسه ای نیست و فقط به بیان نقاط ضعف یک موجودیت مقایسه پرداخته که به روش طرح بحث خدشه وارد می کند.
  • خان محمدی
  • سلام
    بهتر بود اول موضوع مطلب مشخص میکردی تا دوستان همون ابتدا بدونن با چی طرفن.
    به نظر من در پاسخ به بعضی از سوالات مثل همین سوال مطرح شده (اون هم در فضای دانشجویی) باید مصداق آورد تا برای طرف قضیه روشن بشه، باید با مخاطب با زبون خودش، زبون ساده و قابل فهم صحبت بشه؛ اینکه برادرمون با مثال و مصداق طرح بحث کردن خوبه اما وقتی بخوای با یه بنده خدایی وارد بحث و صحبت بشی باید با ساختار درست و منطقی باشه.
    اینم درسته که روسیه با آمریکا و انگلیس همزمان مقایسه نشده ولی به قول رئییس جمهور آمریکا کدخداست!!! با کدخدا ساختن آسون تره!!!
    از برادرمون ممنونم که این مطلب نوشته
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی